Actieradius
Actieradius is een belangrijke eigenschap van uw elektrische bedrijfswagen. Hoever u komt op één acculading is afhankelijk van verschillende factoren, daarom is het handig om hier rekening mee te houden bij gebruik van een elektrische bedrijfswagen. Wij geven graag wat nuttige tips betreft rijden en opladen om zo zorgeloos van uw elektrische Maxus te kunnen genieten.
Invloed op actieradius
- Snelheid – Hoe sneller u rijdt hoe meer stroom dit kost, een elektrische auto verbruikt bij 130 kmpu ongeveer de helft van de door de fabrikant opgegeven acrieradius volgens de WLTP-norm.
- Verwarming – Bij een verbrandigsmotor gaat veel energie verloren in warmte, deze wordt gebruikt voor uw verwarming. Bij een elektrische auto is dit niet het geval en wordt de stroom uit de tractiebatterij omgezet in warmte, dit merkt u aan de range.
- Weersomstanigheden – Naast het gebruik van de airco of verwarming speelt de buitentemperatuur een belangrijke rol op de actieradius. Als het buiten heel koud of warm is kan dit van invloed zijn op de actieradius.
Eigen invloed op Actieradius
- Rijstijl – Doormiddel van een vloeiende rijstijl kan de actieradius worden geoptimaliseerd. Wanneer het gas tijdig wordt losgelaten zal de auto stroom regenereren en hiermee kunt u verder komen op één acculading.
- Bandenspanning – Wanneer u regelmatig de bandenspanning checkt, blijft de band op de ideale spanning. Dit zorgt ervoor dat de rolweerstand optimaal blijft en er geen energie verloren gaat.
- Stroomverbruikers – De verlichting en radio verbruiken nauwelijks stroom maar de airconditioning en verwarming hebben een significant stroomverbruik wat effect heeft op de actieradius. Stoelverwarming is daardoor bijvoorbeeld een efficientere manier van verwarmen.
- Belading – Wanneer u met veel belading rijdt kost dit meer stroom. Daarom is het verstandig om goed te overwegen over wat u echt nodig heeft in uw Maxus bedrijfswagen. Het is raadzaam om zoveel mogelijk te vervoeren in de laadbak van de bestelwagen in plaats van op een aanhanger of op het dak. Op deze manier houdt u de weerstand zo laag mogelijk.